Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace GDPR pro lajdáky
Zavřít
Proč se registrovat na
SledujuFilmy.cz?


Zaregistrujte se a získejte následující výhody:


Registrace zdarma
Registrace je zcela zdarma.
Přidávání do oblíbených
Vaše oblíbené filmy si budete moci uloži do oblíbených.

Účast v soutěžích
Získáte možnost účastnit se soutěží o zajímavé ceny.
Filmy na přání
Budete si moc zažádat o přidání Vašeho oblíbeného filmu.




Jan Roth

Jan Roth
Datum narození: 04.10.1972
Místo narození: Praha, Československo

Životopis:

Jan Roth se narodil 10. listopadu 1899 v Náchodě. Po čtyřech třídách měšťanské školy započal za první světové války jako příslušník rakousko – uherského námořnictva s dvousemestrálním studiem na elektrotechnické škole. Po válce nalezl místo osvětlovače v pražském Německé divadle.

Ve volném čase, jako velký příznivec kinematografie, pomáhal od roku 1923 režisérovi Karlu Antonovi ve vinohradských filmových ateliérech. Od roku 1926 ho Karel Lamač přijal na plný úvazek jako vrchního osvětlovače a technického šéfa v košířském dřevěném ateliéru Na Kavalírce (1926 – 1929), kdy byl osvětlovačem u řady snímků (např. VARHANÍK U SV. VÍTA, PÁTER VOJTĚCH, EROTIKON aj.). Po požáru Kavalírky měl být poradcem na stavbě filmových ateliérů v Brně, které však nebyly dokončeny.

Načež Roth odjel s Karlem Lamačem, Anny Ondrákovou, Otto Hellerem a Václavem Wassermanem do Německa, Rakouska a Francie, kde se z osvětlovače propracoval až na asistenta a druhého kameramana Otty Hellera. Do vlasti se vrátil až roku 1934, už jako samostatný kameraman. Střídavě pracoval v barrandovských a hostivařských ateliérech na průměrných a podprůměrných filmech.

Později však celou českou veřejnost překvapil svou dokonalostí portrétních snímků, zkušeným a skvělým osvětlením a hraním si z detaily. Jeho schopností pochopil a využil Vladimír Slavínský (TŘI MUŽI VE SNĚHU, SRDCE V SOUMRAKU, ROZKOŠNÝ PŘÍBĚH, FALEŠNÁ KOČIČKA, SVATEBNÍ CESTA, BÍLÁ VRÁNA, POZNEJ SVÉHO MUŽE), Otakar Vávra (PANENSTVÍ, CECH PANEN KUTNOHORSKÝCH, HUMORESKA, KOUZELNÝ DŮM, DÍVKA V MODRÉM, ROZINA SEBRANEC), Martin Frič (MUŽ Z NEZNÁMA, EXPERIMENT, MUZIKANTSKÁ LIDUŠKA), Miroslav Cikán (BATALION či DĚVČE ZA VÝKLADEM) a známý divadelník E. F. Burian (VĚRA LUKÁŠOVÁ).

Před válkou často natáčel německé mutace českých snímků a za války se stal oblíbeným kameramanem i pro německé filmaře (AUF WIEDERSEHEN, FRANZISKA!, DIE KELLNERIN ANNA, SEIN SOHN, FAMILIENANSCHLUSS, UNSER KLEINER JUNGE, WIR MACHEN MUSIK, DER ZWEITE SCHUSS, GELIEBTER SCHATZ, LIEBESPREMIERE, DIR ZU LIEBE, KOMM ZU MIR ZURÜCK, SPIEL atd.)

Po osvobození opět spolupracoval s Martinem Fričem (POLIBEK ZE STADIONU, ČAPKOVY POVÍDKY, PĚTISTOVKA, SPARTAKIÁDA, PRINCEZNA SE ZLATOU HVĚZDOU, BÍLÁ SPONA či NEJLEPŠÍ ŽENSKÁ MÉHO ŽIVOTA, která byla Rothovou poslední kameramanskou prací) a také Otakarem Vávrou (NEZBEDNÝ BAKALÁŘ) a nově i s Josefem Machem (RODINNÉ TRAMPOTY OFICIÁLA TŘÍŠKY, RACEK MÁ ZPOŽDĚNÍ, PROSÍM, NEBUDIT!), Jiřím Slavíčkem (PODOBIZNA), Bořivojem Zemanem (PYŠNÁ PRINCEZNA, BYL JEDNOU JEDEN KRÁL, ANDĚL NA HORÁCH), Milošem Makovcem (DVA Z ONOHO SVĚTA), Karlem Steklým (POSLUŠNĚ HLÁSÍM) a nebo s režisérem Václavem Gajerem (SNY NA NEDĚLI). I když často točil barevně, stále preferoval černobílou techniku.

Jako kameraman působil také v televizi (inscenace MEDVĚD, NÁMLUVY, ZLOČIN A TRIK) a natáčel různé dokumentární a krátkometrážní snímky (př. VLAST VÍTÁ či EMAN FIALA). Na tomto místě je potřeba připomenout i jeho herecké výkony, kdy byl třikrát představitelem prvorepublikového strážníka v němé Innemannově komedii LÁSKY KAČENKY STRNADOVÉ (1926) a v české i německé verzi komedie TO NEZNÁTE HADIMRŠKU (1931) Vlasty Buriana, Karla Lamače a Martina Friče. Jako pomocný režisér se podepsal i na vesnické komedii SLEPICE A KOSTELNÍK (1950) Oldřicha Lipského a Jana Strejčka.

Za svoji skvělou kameramanskou techniku obdržel Cenu ministra průmyslu, obchodu a živností (1937) za kameru u snímku BATALION (1937), Svatováclavskou cenu ministra průmyslu, obchodu a živností (1939) za fotografii dramatu VĚRA LUKÁŠOVÁ (1939), při příležitosti 65. narozenin Vyznamenání Za vynikající práci (1964) a nakonec rovněž titul Zasloužilý umělec (1968). Jeden z našich nejzručnějších kameramanů Jan Roth zemřel 4. října 1972 v Praze v nedožitých sedmdesáti třech letech.
Zdroj: ČSFD.cz Zobrazit více

Galerie





Partnerské odkazy


Informace o zpracování osobních údajů společnost WBM Europe LTD. jako správce osobních údajů zveřejňuje prostřednictvím aplikace Databáze informací o ochraně osobních údajů, dostupné na http://oou.cloud/katalog/, kde je možné informace o zpracování osobních údajů vyhledat podle názvu správce a jednotlivých účelů zpracování.

Najdete nás na facebooku